Dítě a nehodovost a odraz čísel do dopravní výchovy



Dítě se v silničním provozu vyskytuje ve třech rolích – v roli chodce, spolucestujícího ve vozidle a v roli cyklisty. V následujících grafech můžete vidět počet dětí, které utrpěly lehké či těžké zranění nebo zranění s následkem smrti při srážce s vozidlem.

Spolucestující v autě – nejvíce je dítě ohroženo dopravní nehodou při spolujízdě v autě, přičemž není viníkem dopravní nehody. Zodpovědnost za bezpečnost dítěte v autě nese vždy řidič. Dětem je potřeba opakovaně vysvětlit, proč je nutné, aby byly chráněny dětskou autosedačkou, aby v ní seděly dobře, nevykláněly se, nevytahovaly si bezpečnostní pásy nebo si je neodepínaly. Je potřeba jim opakovaně vysvětlit, že řidič musí sledovat provoz a věnovat se řízení vozu, nemůže se tedy na ně dozadu otáčet a věnovat se jim. Děti často neví, jak správně do auta nastoupit a vystoupit. Je potřeba, aby měly znalost o nástupu a výstupu z auta směrem na chodník. V této oblasti můžeme dětem vysvětlit i bezpečný pohyb mezi zaparkovanými auty, tedy na parkovišti.

Spolucestující v hromadných dopravních prostředcích – děti často cestují hromadnými dopravními prostředky nejen s rodiči, ale i se školou. Často se vyskytují v situaci, kdy musí vědět, že na zastávce nebo nástupním ostrůvku musí spořádaně čekat a dbát své osobní bezpečnosti. Při jízdě dopravním prostředkem pak dítě správně vybírá možnost sezení za jízdy před držením se tyče. Při náhlém brzdění vozu může dítě držící se tyče ztratit rovnováhu a pustit se, protože jeho tělo pokračuje setrvačností a stává se tak těžkým, že se již neudrží. Dítě by mělo být instruováno i v oblasti organizovaného nastupování a vystupování a krizové situaci, kdy dítě zapomene vystoupit se skupinou.

Chodec – nejvíce dopravních nehod, při kterých jsou děti viníky a zároveň oběti, jsou ty, kde se dítě vyskytuje v roli chodce. Nejčastější příčinou je náhlé vstoupení dítěte do silnice z chodníku nebo krajnice, zmatené a zbrklé jednání a neodhadnutí vzdálenosti přijíždějícího auta. Dopravní nehody s dětmi často vznikají při přecházení silnice na neoznačených místech i v místech přechodů pro chodce. Rizikové je přecházení silnice těsně před nebo těsně za zaparkovaným vozem. Do této výukové oblasti bude patřit i zvýšení viditelnosti chodců.

Dítě a hra venku – dítě by mělo vědět, kde si může bezpečně hrát. Hra na chodníku a místní komunikaci je možná pouze v pěší zóně nebo obytné zóně. Děti by měly vědět, že hra na chodníku v běžném provozu je velmi nebezpečná, i když ji vnímají tak, že „jsou hodné“, protože si například malují na chodník. Hra patří na hřiště nebo do parku.

Cyklista – předškoláků cyklistů není mnoho, avšak jsou velmi zranitelní. Většinou se správně vyskytují v doprovodu dospělých osob, nejlépe pak na cyklostezkách. Nutností je použití cyklistické přilby a její správné nošení.

Graf 1

Graf 1 – Počet dětí do 7 let lehce zraněných v silničním provozu v letech 2012-2016. Zdroj: Databáze dopravní nehodovosti, Ředitelství služby dopravní policie, Policejní prezidium Policie ČR.

Graf 2

Graf 2 – Počet dětí do 7 let usmrcených v silničním provozu v letech 2012-2016. Zdroj: Databáze dopravní nehodovosti, Ředitelství služby dopravní policie, Policejní prezidium Policie ČR.

Graf 3

Graf 3 – Počet dětí do 7 let těžce zraněných v silničním provozu v letech 2012-2016. Zdroj: Databáze dopravní nehodovosti, Ředitelství služby dopravní policie, Policejní prezidium Policie ČR.

Webové stránky byly financovány na základě Rozhodnutí č.2/RVO/2018 č.j. 5/2018-710-VV/1 o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace

Dětivdoprave.cz, Copyright © 2022
Sledujte nás