Poslouchej, co se ozývá


Cíl DV

Seznámení se zvuky ulice. Získání zkušenosti, že vnímat dopravu lze nejen zrakem, ale i sluchem. V rámci své bezpečnosti v dopravě je nutné zapojit co nejvíce smyslů.

Chvilka před aktivitou

V životě se setkáváme s různými zvuky. Různé předměty různě zní. Když zatleskáme, vydáme jiný zvuk než při dupání – ozkoušíme si. Můžeme ťukat jedním předmětem o druhý a získáme další zvuk. Dokonce i ve třídě plné dětí se ozývají různé zvuky. Každé dítě má jiný hlas, hra s hračkami je doprovázená zvuky. Všechny činnosti, které denně děláme, doprovází zvuk. Stejně tak na ulici. Co můžeme slyšet na ulici? Děti diskutují o tom, co mohou všechno slyšet. Ptáčky, auta, cinkot tramvají, rozjíždějící se trolejbus. Křik dětí přecházející silnici, burácení starého motoru. Je důležité vnímat všechny zvuky kolem nás, protože nás mohou upozornit na blížící se nebezpečí. Mnohdy auto za zatáčkou, které ještě nevidíme, můžeme už slyšet. Můžeme slyšet troubící autobus nebo auto, cinkání dveří u trolejbusu, které se právě zavírají.

Průběh aktivity

Děti sedí na koberci. Poslouchají zvuky, které učitelka pouští. Střídají se zvuky z ulice. Děti hádají, o jaký zvuk se jedná. Hlásí se, nevykřikují. Pokud nemohou zvuk uhodnout, opakujeme přehrávku. Pokud i přes to děti nemohou uhodnout, o jaký zvuk se jedná, pomůžeme jim nápovědou.

Pomůcky

Nahrávky stažené z internetu: odjíždějící autobus (trolejbus), startující auto, cinkající tramvaj, hlášení o přijíždějícím vlaku na nádraží, náraz auta při dopravní nehodě, siréna vozidla záchranného systému, klakson auta či autobusu, tikání přechodu pro chodce rychlé i pomalé, zvukový záznam běžného provozu na silnici, zvuk přijíždějícího vlaku, zvuky zvířat. Přehrávač zvukových záznamů.

Poznámka z praxe

Pro uvolnění atmosféry zařazujeme mezi zvuky z ulice zvuky zvířat. Oblíbené zvuky jsou: slepice, prasátko, slon, opice.

Písnička vpravo vlevo


Cíl DV

Znalost pravé a levé strany je důležitou součástí bezpečného pohybu po ulici. Příprava na pohyb chodce po chodníku vpravo. Důležitá je pravolevá orientace v prostoru i v rámci správného rozhlížení se při přecházení přes silnici.

Chvilka před aktivitou

Umíme ukázat, kde je vpravo a vlevo? Která ruka je pravá a která je levá? Naučíme se písničku o panďuláčkovi, který tyto strany umí dobře ukazovat. A ještě si při tom zatančíme. Víme, proč je důležité vědět, kde je vpravo a kde je vlevo? Kdy a kde to potřebujeme v životě znát?

Průběh aktivity

Naučíme děti píseň s doprovodným tancem. Na hop hop hop skáčeme, poté ukazujeme příslušné strany a ruce v bok. Na první sloku rytmicky pokrčujeme kolena do polodřepu, na druhou sloku následujeme text. Ruce nad hlavu, bradu nahoru a zároveň ruce dolu, výskok do výšky, 3 skoky a ukazovaní stran, ruce vbok. Třetí sloka – dupání nohou, tlesknutí dlaněmi, klepnutí na kolena. 3 skoky a ukazovaní stran, ruce vbok.

Text

Hop, hop, hop, vpravo, vlevo, v bok. Poskakujte všichni s námi, panďuláčku mezi námi, hop, hop, hop, vpravo, vlevo, bok.
Hop, hop, hop, vpravo, vlevo, v bok. Vystrč ruce, zdvihni hlavu, vyskoč s námi panďuláku, hop, hop, hop, vpravo, vlevo, v bok.
Hop, hop, hop, vpravo, vlevo, v bok. Nohou dupni, dlaní tleskni, na kolena rychle klepni, hop, hop, hop, vpravo, vlevo, v bok.

Video

Webové stránky byly financovány na základě Rozhodnutí č.2/RVO/2018 č.j. 5/2018-710-VV/1 o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace

Dětivdoprave.cz, Copyright © 2022
Sledujte nás