Informace o dopravních prostředcích. Jaké druhy dopravních prostředků existují a čím se liší. Schopnost pozorovat.
Jaké známe dopravní prostředky? Umíme je pojmenovat a popsat jak vypadají? Kterými prostředky nejčastěji jezdíme? Poznáme je na následujících obrázcích? Obrázky z Přílohy II –č. 2, 12, 13, 14, 32, 33, 34. Jezdí všechny dopravní prostředky po silnici? Jaké dopravní prostředky mohou létat ve vzduchu? Znáte některé dopravní prostředky, které mají pouze dvě kola? Jak se nazývají lidé, kteří jezdí na kole nebo koloběžce (cyklisté)?
Budeme kreslit nejprve tuší. Připravíme nádobky na tuš, ořezané špejle s vatou a bez vaty. Těmito grafickými pomůckami kreslíme různé dopravní prostředky na karton velikosti A4. Po zaschnutí obrázky vymalujeme vodovými barvami.
Karton A4, černá tuš, dřívka a špejle s hrotem z vaty a bez vaty, PVC ubrus na stoly, vodové barvy, kulaté štětce.
Aktivitu je dobré rozložit na více dní a malovat s dětmi v malých skupinkách. Je možné aktivitu rozdělit do 2 bloků – kreslící a malovací. Nejprve kreslí tuší, druhý den nebo blok vymalují obrázek vodovými barvami.
Podpora představivosti dopravních situací. Upevňování představ o dopravních prostředcích. Práce ve skupině – budování ohleduplnosti a empatie v rámci kolektivu.
Vyvoláme diskusi o tom, jak vypadá dopravní situace ve městě. Se kterými dopravními prostředky se můžeme setkat a kde. Kdo jimi cestuje a kam. Kde jich můžeme vidět hodně a proč a kde je doprava naopak slabá. Ptáme se dětí, jakými prostředky cestují nejraději.
Nejprve s dětmi vystříháme dopravní prostředky, které si samy nakreslily nebo použijeme obrázky z časopisů nebo vytištěné. Na velký formát balicího papíru namalujeme vodovými barvami silnice, kolejnice a všechny ostatní cesty, které budeme pro své dopravní prostředky potřebovat. Poté vlepíme obrázky na připravený podklad. Dokreslíme stromy, domy. Můžeme je dolepit z barevných papírů, obrázků, látky, různých ústřižků.
Velký formát balicího papíru, nejlépe větší než A0. Obrázky dopravních prostředků, lepidlo, nůžky, vodové barvy, štětce. Látky, obrázky, barevné papíry a další materiál k lepení koláže dle vlastní fantazie.
Silnice lze snadněji vylepit pomocí černé izolepy. Nemusíme tak čekat na zaschnutí barev. Dětem se lépe drží rovná linie silnic a rozvrhnou si velký formát na menší pole, kam posléze dolepují zbytek. Děti se u koláže střídají.
Podporujeme povědomí, že existují značky, které pozorovateli poskytují informace. Uvědomění si, že každá značka má svůj význam. Už z tvaru a použitých barev na značce lze vyčíst, že existují dopravní značky zákazové, příkazové, výstražné a informativní. Toto rozdělení není pro děti v předškolním věku příliš důležité, ale vytváříme u nich povědomí o tom, že i samotný tvar značky něco znamená.
Tento týden si povídáme o značkách a o pravidlech, které značky ukazují. Máme ve třídě nějaká pravidla? Jsou to pravidla, která chrání naše zdraví? Co všechno můžeme dodržovat, abychom si naše zdraví udrželi a chránili jej? Mohli bychom pro tato pravidla nakreslit značky? Ty, které uděláme ve tvaru trojúhelníka, budou znamenat výstrahu. Například: Pozor, kluzká podlaha. Ty, která jsou v kruhu nám něco přikazují nebo zakazují. Například: Jezme zdravé ovoce. Nechoďme v zimě ven bez šály a čepice. Značky čtvercové nás informují. Jako čtverec můžeme namalovat třeba značku: V naší zahradě pěstujeme bylinky.
Každé z dětí si promyslí, jakou značku chce namalovat. Paní učitelka s výběrem a formulací „sloganu“ značky pomůže. Do předkreslených kruhů, trojúhelníků a čtverců děti malují informaci. Paní učitelka do značky vepíše, co která značka znamená.
Kartony A3 s předkreslenými tvary kruhu, čtverce, trojúhelníku, vodové či temperové barvy, štětce, nádobky na vodu, PVC ubrusy na zakrytí stolu při malování, tuš a dřívka na kresbu tuší, tavná pistole s lepícími náboji, dřevěné špachtle.
Můžeme malovat i jinou technikou. Dětem je potřeba řádně vysvětlit úkol a ověřit si, jestli jej chápou. Jedná se o náročné zadání. Předškoláci jej dobře zvládnou. Hotové značky je dobré prezentovat na nástěnce.
Seznámení dětí s pojmem snížená viditelnost a s možnostmi, jak chránit své zdraví v těchto situacích. Uvědomit si, že barva oblečení a použití reflexních prvků nám může zachránit život.
Co znamená pojem „snížená viditelnost“? Je to stav, kdy je venku špatně vidět. Například je mlha. Snížená viditelnost nastává i v okamžiku, kdy zajde slunce a je tma, tedy je večer nebo naopak brzy ráno, kdy sluníčko ještě nevyšlo. Sníženou viditelnost může způsobit i déšť. Tyto situace jsou pro chodce velmi nebezpečné. Pokud jde chodec po chodníku a musí přecházet silnici, musí být ještě opatrnější, než obvykle. Světlé oblečení je za snížené viditelnosti vidět lépe než tmavé. Pro zvýšení své viditelnosti můžeme použít reflexní, neboli svítivé prvky. Víte, jaké to jsou? Patří mezi ně reflexní pásky, reflexní vesty, reflexní samolepky a nášivky na oblečení. V ruce můžeme nést i baterku.
V první části hry se děti rozdělí dle barev triček na děti s tričky bílými, barevnými a černými. Necháme je, aby se vyjádřily, která trička budou za snížené viditelnosti lépe viditelná. Následuje výtvarná činnost. Na karton A3 narýsujeme pruhy, které vymalujeme voskovkami - bílou, žlutou, červenou, modrou a černou. Poté celý obraz přetřeme tuší. Po zaschnutí tuše otočíme papír na šířku a doprostřed papíru vyryjeme ostrou špejlí v tuši široký pruh odhalující všechny použité barvy. Vidíme, které barvy nám nejlépe kontrastují s černou barvou, tedy s tmou. Na obrázku si ukážeme, které oblečení bude na nás ve tmě lépe vidět. Ověříme si, je-li pro nás bezpečnější oblékat se do světlých barev nebo do tmavých. Na závěr aktivity můžeme dětem ukázat reflexní prvky. Povídat si s nimi, jakou mají barvu. V temné místnosti nebo koutě si ukázat, jak se od reflexních prvků odráží světlo baterky. Děti si dále v temnu posvítí na svůj obrázek baterkou, jako když auto v noci svítí na silnici, po které jde chodec.
Karton A3, voskovky, tuš, štětce, špejle s hrotem, PVC ubrus na ochranu stolu při výtvarné činnosti. Reflexní prvky, baterka, temná místnost.
Aktivitu lépe rozdělit na více částí. Vybarvování pruhů voskovkami zabere dlouhou dobu, poté je potřeba čas na uschnutí tuše. Posléze škrabání. Tuto výtvarnou činnost lze rozdělit na 3 části. Děti si mohou individuálně výkresy dodělávat po příchodu do školky po více dní. Hodnocení výkresu a viditelnost barev můžeme diskutovat s dětmi individuálně, po dokončení práce.
Vytváření povědomí o dopravních prostředcích, rozvoj fantazie. Dítě chápe, že vozidlo obsluhuje a řídí řidič a zodpovídá za bezpečnost cestujících.
Ptáme se dětí, jaké druhy dopravních prostředků znají a jaké dopravní prostředky využívají. Ptáme se, co mají všechny dopravní prostředky společného. Jestli vědí, z jakého materiálu jsou vyrobeny, jaký mají tvar. Zeptáme se, jestli by si uměly představit, jak by vypadal dopravní prostředek, který by mohly navrhnout samy děti. Jaké by měl vlastnosti, po čem by jezdil, kdo by ho řídil, k čemu by sloužil, jak by vypadal. Pojďme si tyto dopravní prostředky namalovat a dát na nástěnku. Možná v budoucnu takový dopravní prostředek někdo vyrobí a budeme se jím moci svézt.
Děti si nejprve povídají mezi sebou a učitelkou o tom, jak vypadají dopravní prostředky a z čeho jsou vyrobeny. Jestli jsou nějaké společné znaky pro dopravní prostředky. Začnou rozvíjet svoji fantazii a představují si, jak by mohl vypadat dopravní prostředek, který by sami navrhly a jaké by měl vlastnosti. Poté si takový dopravní prostředek jdou namalovat. K aktivitě použijeme prašné křídy.
Kartony A3, prašné křídy.