Maluji dopravní prostředky


Cíl DV

Informace o dopravních prostředcích. Jaké druhy dopravních prostředků existují a čím se liší. Schopnost pozorovat.

Chvilka před aktivitou

Jaké známe dopravní prostředky? Umíme je pojmenovat a popsat jak vypadají? Kterými prostředky nejčastěji jezdíme? Poznáme je na následujících obrázcích? Obrázky z Přílohy II –č. 2, 12, 13, 14, 32, 33, 34. Jezdí všechny dopravní prostředky po silnici? Jaké dopravní prostředky mohou létat ve vzduchu? Znáte některé dopravní prostředky, které mají pouze dvě kola? Jak se nazývají lidé, kteří jezdí na kole nebo koloběžce (cyklisté)?

Průběh aktivity

Budeme kreslit nejprve tuší. Připravíme nádobky na tuš, ořezané špejle s vatou a bez vaty. Těmito grafickými pomůckami kreslíme různé dopravní prostředky na karton velikosti A4. Po zaschnutí obrázky vymalujeme vodovými barvami.

Pomůcky

Karton A4, černá tuš, dřívka a špejle s hrotem z vaty a bez vaty, PVC ubrus na stoly, vodové barvy, kulaté štětce.

Poznámka z praxe

Aktivitu je dobré rozložit na více dní a malovat s dětmi v malých skupinkách. Je možné aktivitu rozdělit do 2 bloků – kreslící a malovací. Nejprve kreslí tuší, druhý den nebo blok vymalují obrázek vodovými barvami.

Fotogalerie

Výtvarka - maluji dopravní prostředky 02
Výtvarka - maluji dopravní prostředky 03
Výtvarka - maluji dopravní prostředky 04
Výtvarka - maluji dopravní prostředky 05
Výtvarka - maluji dopravní prostředky 06


Koláž z dopravní situace


Cíl DV

Podpora představivosti dopravních situací. Upevňování představ o dopravních prostředcích. Práce ve skupině – budování ohleduplnosti a empatie v rámci kolektivu.

Chvilka před aktivitou

Vyvoláme diskusi o tom, jak vypadá dopravní situace ve městě. Se kterými dopravními prostředky se můžeme setkat a kde. Kdo jimi cestuje a kam. Kde jich můžeme vidět hodně a proč a kde je doprava naopak slabá. Ptáme se dětí, jakými prostředky cestují nejraději.

Průběh aktivity

Nejprve s dětmi vystříháme dopravní prostředky, které si samy nakreslily nebo použijeme obrázky z časopisů nebo vytištěné. Na velký formát balicího papíru namalujeme vodovými barvami silnice, kolejnice a všechny ostatní cesty, které budeme pro své dopravní prostředky potřebovat. Poté vlepíme obrázky na připravený podklad. Dokreslíme stromy, domy. Můžeme je dolepit z barevných papírů, obrázků, látky, různých ústřižků.

Pomůcky

Velký formát balicího papíru, nejlépe větší než A0. Obrázky dopravních prostředků, lepidlo, nůžky, vodové barvy, štětce. Látky, obrázky, barevné papíry a další materiál k lepení koláže dle vlastní fantazie.

Poznámka z praxe

Silnice lze snadněji vylepit pomocí černé izolepy. Nemusíme tak čekat na zaschnutí barev. Dětem se lépe drží rovná linie silnic a rozvrhnou si velký formát na menší pole, kam posléze dolepují zbytek. Děti se u koláže střídají.

Fotogalerie

Výtvarka - koláž z dopravní situace 01
Výtvarka - koláž z dopravní situace 02
Výtvarka - koláž z dopravní situace 04


Malujeme značky


Cíl DV

Podporujeme povědomí, že existují značky, které pozorovateli poskytují informace. Uvědomění si, že každá značka má svůj význam. Už z tvaru a použitých barev na značce lze vyčíst, že existují dopravní značky zákazové, příkazové, výstražné a informativní. Toto rozdělení není pro děti v předškolním věku příliš důležité, ale vytváříme u nich povědomí o tom, že i samotný tvar značky něco znamená.

Chvilka před aktivitou

Tento týden si povídáme o značkách a o pravidlech, které značky ukazují. Máme ve třídě nějaká pravidla? Jsou to pravidla, která chrání naše zdraví? Co všechno můžeme dodržovat, abychom si naše zdraví udrželi a chránili jej? Mohli bychom pro tato pravidla nakreslit značky? Ty, které uděláme ve tvaru trojúhelníka, budou znamenat výstrahu. Například: Pozor, kluzká podlaha. Ty, která jsou v kruhu nám něco přikazují nebo zakazují. Například: Jezme zdravé ovoce. Nechoďme v zimě ven bez šály a čepice. Značky čtvercové nás informují. Jako čtverec můžeme namalovat třeba značku: V naší zahradě pěstujeme bylinky.

Průběh aktivity

Každé z dětí si promyslí, jakou značku chce namalovat. Paní učitelka s výběrem a formulací „sloganu“ značky pomůže. Do předkreslených kruhů, trojúhelníků a čtverců děti malují informaci. Paní učitelka do značky vepíše, co která značka znamená.

Pomůcky

Kartony A3 s předkreslenými tvary kruhu, čtverce, trojúhelníku, vodové či temperové barvy, štětce, nádobky na vodu, PVC ubrusy na zakrytí stolu při malování, tuš a dřívka na kresbu tuší, tavná pistole s lepícími náboji, dřevěné špachtle.

Poznámka z praxe

Můžeme malovat i jinou technikou. Dětem je potřeba řádně vysvětlit úkol a ověřit si, jestli jej chápou. Jedná se o náročné zadání. Předškoláci jej dobře zvládnou. Hotové značky je dobré prezentovat na nástěnce.

Fotogalerie

Výtvarka - malujeme značky 01
Výtvarka - malujeme značky 02
Výtvarka - malujeme značky 03
Výtvarka - malujeme značky 04
Výtvarka - malujeme značky 05


Vím, které barvy jsou vidět ve tmě nejlépe


Cíl DV

Seznámení dětí s pojmem snížená viditelnost a s možnostmi, jak chránit své zdraví v těchto situacích. Uvědomit si, že barva oblečení a použití reflexních prvků nám může zachránit život.

Chvilka před aktivitou

Co znamená pojem „snížená viditelnost“? Je to stav, kdy je venku špatně vidět. Například je mlha. Snížená viditelnost nastává i v okamžiku, kdy zajde slunce a je tma, tedy je večer nebo naopak brzy ráno, kdy sluníčko ještě nevyšlo. Sníženou viditelnost může způsobit i déšť. Tyto situace jsou pro chodce velmi nebezpečné. Pokud jde chodec po chodníku a musí přecházet silnici, musí být ještě opatrnější, než obvykle. Světlé oblečení je za snížené viditelnosti vidět lépe než tmavé. Pro zvýšení své viditelnosti můžeme použít reflexní, neboli svítivé prvky. Víte, jaké to jsou? Patří mezi ně reflexní pásky, reflexní vesty, reflexní samolepky a nášivky na oblečení. V ruce můžeme nést i baterku.

Průběh aktivity

V první části hry se děti rozdělí dle barev triček na děti s tričky bílými, barevnými a černými. Necháme je, aby se vyjádřily, která trička budou za snížené viditelnosti lépe viditelná. Následuje výtvarná činnost. Na karton A3 narýsujeme pruhy, které vymalujeme voskovkami - bílou, žlutou, červenou, modrou a černou. Poté celý obraz přetřeme tuší. Po zaschnutí tuše otočíme papír na šířku a doprostřed papíru vyryjeme ostrou špejlí v tuši široký pruh odhalující všechny použité barvy. Vidíme, které barvy nám nejlépe kontrastují s černou barvou, tedy s tmou. Na obrázku si ukážeme, které oblečení bude na nás ve tmě lépe vidět. Ověříme si, je-li pro nás bezpečnější oblékat se do světlých barev nebo do tmavých. Na závěr aktivity můžeme dětem ukázat reflexní prvky. Povídat si s nimi, jakou mají barvu. V temné místnosti nebo koutě si ukázat, jak se od reflexních prvků odráží světlo baterky. Děti si dále v temnu posvítí na svůj obrázek baterkou, jako když auto v noci svítí na silnici, po které jde chodec.

Pomůcky

Karton A3, voskovky, tuš, štětce, špejle s hrotem, PVC ubrus na ochranu stolu při výtvarné činnosti. Reflexní prvky, baterka, temná místnost.

Poznámka z praxe

Aktivitu lépe rozdělit na více částí. Vybarvování pruhů voskovkami zabere dlouhou dobu, poté je potřeba čas na uschnutí tuše. Posléze škrabání. Tuto výtvarnou činnost lze rozdělit na 3 části. Děti si mohou individuálně výkresy dodělávat po příchodu do školky po více dní. Hodnocení výkresu a viditelnost barev můžeme diskutovat s dětmi individuálně, po dokončení práce.

Fotogalerie

Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 01
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 02
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 03
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 04
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 05
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 06
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 07
Výtvarka - Vím, které barvy jsou vidět ve tmě 08


Malujeme svůj dopravní prostředek


Cíl DV

Vytváření povědomí o dopravních prostředcích, rozvoj fantazie. Dítě chápe, že vozidlo obsluhuje a řídí řidič a zodpovídá za bezpečnost cestujících.

Chvilka před aktivitou

Ptáme se dětí, jaké druhy dopravních prostředků znají a jaké dopravní prostředky využívají. Ptáme se, co mají všechny dopravní prostředky společného. Jestli vědí, z jakého materiálu jsou vyrobeny, jaký mají tvar. Zeptáme se, jestli by si uměly představit, jak by vypadal dopravní prostředek, který by mohly navrhnout samy děti. Jaké by měl vlastnosti, po čem by jezdil, kdo by ho řídil, k čemu by sloužil, jak by vypadal. Pojďme si tyto dopravní prostředky namalovat a dát na nástěnku. Možná v budoucnu takový dopravní prostředek někdo vyrobí a budeme se jím moci svézt.

Průběh aktivity

Děti si nejprve povídají mezi sebou a učitelkou o tom, jak vypadají dopravní prostředky a z čeho jsou vyrobeny. Jestli jsou nějaké společné znaky pro dopravní prostředky. Začnou rozvíjet svoji fantazii a představují si, jak by mohl vypadat dopravní prostředek, který by sami navrhly a jaké by měl vlastnosti. Poté si takový dopravní prostředek jdou namalovat. K aktivitě použijeme prašné křídy.

Pomůcky

Kartony A3, prašné křídy.

Fotogalerie

Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 01
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 02
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 03
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 04
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 05
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 06
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 07
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 08
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 09
Výtvarka - malujeme svůj dopravní prostředek 10


Skládačka lidského těla


Cíl DV

Umět lokalizovat jednotlivé části těla. Tím pádem je dítě schopno lokalizovat bolest, zranění nejen na sobě, ale i na druhém člověku. Dále je tato znalost důležitá pro správné umístění bezpečnostních prvků, jako je helma, chrániče na lokty a kolena a reflexní prvky.

Chvilka před aktivitou

Ukážeme si obrázek lidského těla (Příloha II, Obr. 23). Umíme poznat, co kde máme a k  čemu jednotlivé části těla slouží? S dětmi diskutujeme nad obrázkem. Ukazujeme si jednotlivé části těla, které poznáme na obrázku i na svém těle.

Průběh aktivity

Vystřihneme z Přílohy II. Obr. 47 jednotlivé části těla, které k sobě pasují. Tyto části slepíme (dle naznačených překryvů) a poskládáme z nich postavu. Děti postavě namalují oblečení a obličej. Jedná se o společnou práci. Ve druhé části hry společně vystříháme bezpečnostní prvky a připevníme je postavě na správné místo. Povíme si, jak se který prvek nazývá a jakou má funkci.

Pomůcky

Obrázek lidského těla (Příloha II, obr. 23), vystřihovačka lidského těla + bezpečnostní prvky (Příloha II, Obr. 47), nůžky, temperové barvy, štětce, PVC ubrus na ochranu stolů.

Poznámka z praxe

Děti mohou pracovat po skupinkách. Někdo vystříhá, jiný slepí, jiný namaluje. Posléze si sedneme do kruhu a povídáme si o reflexních prvcích. Vystříhaného panáka vyvěsíme na nástěnku a děti na něj postupně připevňují i reálné reflexní prvky. Posléze si reflexní prvky zkouší dát na svůj oděv. Zatemníme místnost a na prvky si posvítíme, abychom ověřili jejich svítivost. K dispozici si vezmeme obrázky 22 a 44. (Příloha II).

Fotogalerie

Výtvarka - skládačka lidského těla 01
Výtvarka - skládačka lidského těla 02
Výtvarka - skládačka lidského těla 03
Výtvarka - skládačka lidského těla 04
Výtvarka - skládačka lidského těla 05


Vím, kdo jsem


Cíl DV

Umět se dobře vyjadřovat. Popsat kdo jsem, znát své jméno a adresu. Nebát se komunikovat s dalším člověkem. Příprava na telefonát se záchranným systémem. Umět popsat situaci, ve které se nacházím.

Chvilka před aktivitou

Dětem ukážeme dopis a pohled. Zeptáme se jich, jestli poznávají, co to je. Ptáme se dětí, jestli někdy poslaly někomu pohled z výletu nebo jestli někdy samy nějaký pohled nebo dopis dostaly. Případně, jestli dostává dopisy do schránky maminka a tatínek. Kdo tyto dopisy do schránky dává? Je to pan prodavač? Nebo paní kadeřnice nebo paní pošťačka? Děti správně odpoví. A jak paní pošťačka pozná, komu dopis patří? Na dopise nebo pohledu je adresa. Co obsahuje adresa? Co tam je všechno napsáno? Děti diskutují a doberou se výsledku, že v adrese je zaznamenáno jméno, ulice a město, kde daná osoba žije. Zeptáme se dětí, jestli ví, kde bydlí. Jeden po druhém říkají své jméno a ulici, kde bydlí. Důležité je i číslo domu, kde bydlí. Nejmenší děti říkají pouze jméno a název města, ve kterém žijí. Když už teď víme, kdo v jaké ulici bydlí, půjdeme si to namalovat.

Průběh aktivity

Děti malují sebe a svůj dům, kde bydlí. S pomocí paní učitelky se podepíší do pravého dolního rohu. Do levého dolního roku pak s dopomocí dopíší číslo svého domu. Děti si tím postupně uvědomují, že jejich dům má nějaké číslo a postupně si jej jako symbol vrývají do paměti.

Pomůcky

Dopis s adresou a pohled, pastelky, karton A3, vodové barvy, tuš, špejle nebo jiné výtvarné potřeby dle zvolené techniky.

Fotogalerie

Výtvarka - vím, kdo jsem 01
Výtvarka - vím, kdo jsem 02
Výtvarka - vím, kdo jsem 03
Výtvarka - vím, kdo jsem 04
Výtvarka - vím, kdo jsem 05
Výtvarka - vím, kdo jsem 06
Výtvarka - vím, kdo jsem 07
Výtvarka - vím, kdo jsem 08
Výtvarka - vím, kdo jsem 09
Výtvarka - vím, kdo jsem 10


Přecházím přes přechod


Cíl DV

Vědět, že pokud je možnost přecházet na vyznačeném místě – přechodu pro chodce, budu této možnosti využívat. Vědět, že chodec nemá před vozidlem na přechodu přednost a než začneme přes přechod pro chodce přecházet, musíme se rozhlédnout vlevo, vpravo, vlevo.

Chvilka před aktivitou

Dětí se zeptáme, zdali se musíme na přechodu pro chodce rozhlížet. Musíme. Rozhlížíme se stejně, jako na místech, kde přechod pro chodce není, tedy vlevo, vpravo, vlevo. Máme na přechodu pro chodce přednost před auty? Ne, nemáme. Auta nemají povinnost nás na přechodu pustit přecházet. Počkáme, až bude silnice volná a pak teprve můžeme přecházet. Pokud nám nějaký z řidičů zastaví a dá nám přednost, poděkujeme mu zamáváním. Tím si oba ujasníme, že chodec, tedy já, začínám přecházet. Vždy musíme dbát na to, abychom při přecházení dávali pozor i na druhou polovinu silnice, kterou budeme přecházet. Může se stát, že auto v protisměru nám nezastaví. Proto se ujistíme, že máme volno i z protisměru. Přes silnici při přecházení nikdy neběháme.

Průběh aktivity

Děti na karton formátu A5 namalují sebe. Poté postavičku vystřihnou. Na černou čtvrtku nalepí vystříhané bílé obdélníky a vytvoří tak bílý přechod pro chodce na černé silnici. Na přechod pro chodce pak nalepí vystřiženého panáčka – sebe.

Pomůcky

Bílý karton A5, bílé pruhy papíru, černý karton A4, pastelky, vodovky, lepidla, nůžky.

Fotogalerie

Výtvarka - přecházím přes přechod 01
Výtvarka - přecházím přes přechod 02
Výtvarka - přecházím přes přechod 03
Výtvarka - přecházím přes přechod 04
Výtvarka - přecházím přes přechod 05
Výtvarka - přecházím přes přechod 06
Výtvarka - přecházím přes přechod 07
Výtvarka - přecházím přes přechod 08


Webové stránky byly financovány na základě Rozhodnutí č.2/RVO/2018 č.j. 5/2018-710-VV/1 o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace

Dětivdoprave.cz, Copyright © 2022
Sledujte nás